Wat is de waarheid? Is jouw waarheid, dè waarheid? En wat nou als jouw waarheid niet de waarheid is van je puber?
Onze beleving van een situatie is soms heel anders dan de beleving van een ander. Dit heeft te maken met wat wie we zijn, wat we hebben meegemaakt en hoe we daarmee omgaan en om zijn gegaan.
Wie is er dan fout en wie is er goed?
Er is niet iets als goed of fout, want ook hier weer: Wat is goed en wat is fout? Ook dit heeft weer te maken met een beleving van een situatie. En die is voor iedereen anders.
Dit geldt ook voor situaties die jij en je puber meemaken. We hebben allemaal onze eigen realiteit.
Even een voorbeeld. Een wijsheid uit het boeddhisme. Een groep blinde mannen komt voor het eerst een olifant tegen. Een voelt een been en zegt dat het een boom is. Een ander voelt de slurf en zegt dat het een slang is. Een derde voelt de romp en zegt dat het een muur is. In sommige versies van dit verhaal loopt de discussie tussen de mannen over wat het is zo hoog op, dat zij slaags raken.
Wanneer deze mannen met elkaar in gesprek waren gegaan en ervaringen hadden uitgewisseld, hadden ze een compleet plaatje kunnen vormen van die olifant. Ze waren dan tot de conclusie gekomen dat het een groot beest is, met een lange slurf en poten zo dik als een boom. Dit hebben ze niet gedaan. Ze hielden vast aan hun eigen ‘waarheid’ en het krijgen van gelijk.
In relatie met je puber is dat natuurlijk ook zo. Wanneer jij je puber de ruimte geeft om zijn kant van het verhaal te vertellen, is hij meer geneigd om te luisteren naar wat jij te vertellen hebt.
Als je puber vervolgens klaar is met zijn verhaal, kun jij jouw verhaal vertellen en zal je puber naar je luisteren. Misschien onderbreekt je puber jouw verhaal, maar geef dan aan dat jij hem net de ruimte hebt gegeven voor zijn verhaal en dat jij nu aan de beurt bent. Vertel hem waar je mee zit en ook het gevoel dat het je geeft.
Het gaat namelijk om het verhaal van je puber én om jouw verhaal. Een situatie belicht vanuit twee kanten, twee perspectieven, twee interpretaties. Probeer daarom ook niet jouw waarheid als de waarheid te bestempelen, dat helpt je niet. De waarheid ligt hoogstwaarschijnlijk ergens in het midden en wanneer jij bereid bent om eerlijk naar jouw aandeel te kijken, zul je dat ook kunnen beamen. Samen oplossingen bedenken die voor jullie beide prettig aan voelen, zal dan ook lukken als je bereid bent om eerlijk naar jouw aandeel in het verhaal te kijken. Zonder ruzie, zonder discussies.
Als je vervolgens samen een aantal oplossingen hebt bedacht, kijk dan welke oplossingen voor jullie kunnen werken. De rest streep je weg. Door écht tijd te maken voor je puber, oprecht en zonder oordeel, zal je merken welke positieve veranderingen dit oplevert. Je puber voelt zich serieus genomen, wordt erkend en gehoord in zijn gevoel en heeft invloed op het vervolg. Doordat jij écht die tijd vrijmaakt voor je puber, geef je ook het signaal af dat jij je puber belangrijk vindt, hem respecteert en dat hij ertoe doet. Dat zal het zelfvertrouwen van je puber een boost geven én hij zal dat aan je teruggeven. Het werken aan de relatie met je puber is een proces. Iets waar je dagelijks mee bezig bent. Constant zoeken, observeren, onderzoeken, luisteren, reageren en vragen stellen. En dan nog is het, hoe graag je het ook zou willen, geen garantie voor succes. Het zal voorkomen dat je fouten maakt, dat je situaties niet goed in weet te schatten of een keer een slechte dag hebt. Sta jezelf toe om elke dag te leren. Daarover gaat het volgende hoofdstuk.